شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

چراغ جادو
+ در فضاي مجازي گوينده بايد تا حد ممکن واضح و شفاف و صادقانه صحبت کنه و در اينصورت مسئول برداشت ديگران از سخنش نيست. اما اگر دو پهلو و چند پهلو و مبهم و نامعين و احياناً کنايه دار صحبت کنه خودش عمداً مخاطب را در ورطه ي برداشتهاي مختلف انداخته و صددرصد مقصر هست و لايلومن الا نفسه. بنظر بنده مبهم نويسي و چندپهلو نويسي يک نوع ناهنجاري رفتاري است که به شدت در فضاي مجازي تخريبگر و مشکل ساز است.
محب
102/5/5
نميشه که شخص مبهم و چند پهلو بنويسه و هر جور خواست با افکار و ذهن ديگران بازي کنه بعد بياد بگه به من چه کي چي برداشت کرد. مشکل خودشه. من منظورمم رو فقط خودم ميدونم و کسي حق نداره برداشت شخصي بکنه. اين رفتار اخلاقي و بهنجار نيست.
خيلي از کلمات ائمه هم چند پهلو بودند و چند مفهوم مختلف البته نه متضاد
خيلي موافقم
حق با جناب فخري است.موافقم
يه پيامي بود که به وفور در شبکه هاي اجتماعي و از جمله همين پيامرسان خودمون منتشر مي شد مبني بر اين که من مسئول اون چيزي هستم که مي گم نه مسئول اون چيزي که تو ازش برداشت مي کني! ... يعني سلب کامل مسئوليت از گوينده!
مقام معظم رهبري هم همينطور صحبت مي کنند...بعضي گفتار بايد در لفافه باشد جناب آقاي فخري گرامي...
جناب احساني نياي عزيز، عرض بنده شامل فرمايشات خداوند و اولياي معصوم و بزرگان دين و سياست نميشه، چرا که اقتضاي رهبري و پيشوايي و مخاطب عام قرار دادن، ضوابط و قوانين ديگريست. بحث ما در فضاي مجازيست. ممنون از نظرتون.
توحيدي
*عجيبه اين فيد کم لايک خورده *
سلام بر بزرگواران، اگر مطلبي چند لايه باشد و مفاهيم موازي و با عمق متفاوت از آن برداشت شود هيچ ايرادي ندارد و حتي اين نوعي اعجاز است که درقرآن و روايات هم ديده مي شود ولي برخي اوقات از حرفي برداشتهاي متضاد مي شود که نياز به تشريح و واضح بيان کردن موضوع هست که اين مسئله در قرآن با آيات محکمات بيان مي شود تا متشابهات تشريح گردد.
هادي قمي
چي بايس بگم؟
سكوت محض:)
خب نمي شود هرچيزي را رک و پوست کنده گفت ، بعلاوه وضوح و شفاويت چقدر ؟ ميزانش کيست ؟ شايد براي شما يک حرفي واضح و شفاف باشد ولي براي مثلا بنده نياز به وضوح و شفافيت بيشتر داشته باشد ، البته در مورد صدق و صادقانه بله همانطورست که فرموده ايد
*سلام ... خدا را شکر گزاريم که يک چنين مدير مدبر و با تدبيري در راس امور اين محيط مجازي قرار گرفته اند و بعقيده بنده يکي از راههاي بر طرف کننده شبهات اين است که نام مخاطب خود را قيد کنيم تا ديگران مطالب ما را براي خود تجزيه و تحليل نکنند *
بله حالا که نظرات را مطالعه کردم بعضي دوستان اين پيام را با دنياي حقيقي مقايسه کرده اند که اين قضاوت صحيح نيست و اين متن در مورد دنياي مجازيست .
سلام بر دوستان عزيز. منظور اصلي از اين متن، گفت و شنود در فضاي مجازي بوده نه همه ي گفت و شنودهاي عالم از ازل تا ابد :) که دوستان اشکالات مبنايي به آن وارد ميکنند. پس از آنکه ديدم اين ابهام پيش آمده، "در فضاي مجازي" را به متن اضافه کردم. *در فضاي مجازي* چون با مخاطب چهره به چهره نيستيم و از لحن صداي و حرکات چهره همديگر بي بهره ايم بسياري ابهامات و سوبرداشتهاي عجيب و قريب درست ميشه.
چون ما بصورت طبيعي عادت داريم با ترکيبي از لحن صدا و حالت چهره و محتواي بيان، قضاوت کنيم. وقتي دو مورد اول حذف ميشه ما آنطور که خودمان خيال ميکنيم، لحن و حالت چهره به متن اضافه ميکنيم و برداشت خاص خودمان را خواهيم داشت که در بسياري موارد دقيق نيست.
@};- @};- @};-
عجب
بله گاهي در دنياي واقعي فقط يک سلام بصورتهاي مختلف تعبير ميشود که در دنياي مجازي اينطور نيست .
حرفي که از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند ولي اگر ناي و تارهاي صوتي در آن تاثيرش افزون شود و دل در لگامش له شود بايد ترسيد چون دلاويز نيست و دلي که بي آويز به ديوار به ميخي چسبد لاجرم يا کت پاره مي‌شود يا خشکي که براي صاحبش جالباسي قابل نبوده و ميخ هم زياديست
https://ifilo.net/v/moInVec
سخن از دل برآيد لاجرم بايد در دل باور داشت که دل انگيز است هرچند اگر شعر نبود جايي هم بس در گلايه ها داشت پس بعضي وقتها گلايه مي کنيم چون مخاطب سکوت اختيار کرده و يا دادميزنيم که مخاطب جرات نظر دادن پيدا نکنه ولي حرف زاييده زبانه و دل زماني حرف ميزنه که استعاره معنايش حقيقت باشه نه تعبير مجاز يا لفافه يا هرچي که مستدام بداره نتيجه اي غير از آنچه مقصود.دله حرف بزرگان از دل و حرف نادانان
محب
حاجي چند پهلو نويسي از ديرباز نقل محفل بوده و رونق بازار . چه بسا اگر ديوان لسان الغيب چند پهلو نبود امروز هيچ طالبي نداشت فقط بقول کيوان خان گيتي نژاد بايد دلي باشد
ساعت دماسنج
سيدمحمدرضا فخري
رتبه 16
144 برگزیده
2378 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله ارديبهشت ماه
vertical_align_top