• وبلاگ : مدير پارسي بلاگ
  • يادداشت : كدوم گفتگو، كدوم تمدن؟
  • نظرات : 8 خصوصي ، 59 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + علي 

    به نام خدا

    با سلام

    از پاسخ شما متشكرم

    منظورم از بي ادبي و تند خويي اين بود كه توهين جاهلان يا بهتر است بگوييم دشمنان فرهنگ و ادب انساني موجب ترك گفتگو با همه غربيان يا غير مسلمانان باشد چرا كه به قول شما نكات مثبت ونيز فرهيختگان عاقلي هم در غرب يافت مي شوند كه قابل گفتگو هستند.

    اما نسبت احمق به توهين كنندگان بسي كمتر از حق آنهاست و در نتيجه تصور مي كنم توصيه مقام معظم رهبري بر هشياري مسلمانان و مسيحيان بر اين نكته اشاره دارد كه نكند حساب بي ادبان احمق را براي همه مسيحيان و غربيان به كار بنديم.

    مسلما با كساني كه كمترين بهره اي از ادب و فرهنگ ندارند گفتگويي نبوده است تا پايان يابد بلكه گفتگو با اهل خرد و فرهنگ اين قومند كه مطمئن باشيد با عمل شنيع توهين به مقدسات انسانهاي ديگر مخالفند مگر اينكه بويي از انسانيت نبرده باشند.

    اما والنتين ريشه در آداب و فرهنگ بخشي از غرب دارد كه هيچ سنخيتي با فرهنگ ديني و ملي ما ندارد به تاريخچه و پيش فرض هاي آن مراجعه كنيد بعد بفرماييد چه نكته تازه و ارزشمندي براي ما دارد؟!؟!

    ارادتمند

    پاسخ

    سلام. اگر يك جاهل ويا حتي دشمن به شخص بنده اهانت كرد (يك امر شخصي و خصوصي) ، بله اخلاق كريمانه اسلامي اقتضا مي كند از او درگذرم و... اما اگر بصورت عمومي به ناموس اسلام اهانت شد، بايد بصورت عمومي و البته در اشكال و ابعاد مختلف، از كار هنري يك نقاش در كنار سفارت، تا برگزاري راهپيمائي و آتش زدن پرچم اقداماتي انجام شود و اينجا ديگر جاي اخلاق كريمانه نيست، چنانكه در سيره معصومين هم همينگونه بوده است. هركدام از كارها در جاي خود لازمست.منِ وبلاگ نويس يك نوع وظيفه دارم، هنرمند نقاش و آقاي خاتمي و دولتمردان و مردم كوچه و بازار هر كدام وظايفي ديگر. اما گفتگو : ببينيد برادر عزيز، گفتگو مفيد است و لازم با هر فرهنگ و تمدني چون قطعاً فوايد دارد، اما به شرطها وشروطها. اولاً كه بيشك مناسبات سياسي بر اكثر كارهاي فرهنگي و اجتماعي جهان سايه انداخته، واين مانع بزرگي است براي ثمربخش بودن آن و ثانياً متاسفانه خصوصا در دهه اخير فضاي عمومي دنيا فضاي زورگوئي و تهديد است و نه آرامش. در فضاي آرامش و شرايط برابر مي توان گفتگو كرد نه در اين فضاي كنوني. درباره آداب و رسوم من معتقدم مي توانيم بسياري از آموزه هاي بيگانه را بومي سازي كنيم و از مزاياي آن استفاده كنيم. از ديد من بومي سازي فرهنگ مهرورزي بسيار مطلوب و سفارش شده است، البته به شرطي كه با گناه آلوده نگردد. همان نكته اي كه من بلافاصله پس از تبريك، به آن اشاره داشته ام. نكته تازه و ارزشمند والنتاين اينست كه به مهرورزي پاكبازانه و صادقانه توجه دارد، واقعيتي كه اغلب ما جرات نمي كنيم در سطح جامعه به آن بپردازيم در حاليكه فرصتي مناسب است در جامعه ما براي جهت دهي و اصلاح ارتباطات جوانان، آنهم به گونه اي كه احساس گناه و عذاب وجدان نكنند. موفق باشيد.