• وبلاگ : مدير پارسي بلاگ
  • يادداشت : نامجو و جسارت به كلام خدا
  • نظرات : 17 خصوصي ، 119 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + امين 
    جناب آقاي فخري
    من هم از شنيدن اين اجرا ناراحت مي شوم و برايم شنيدن اش آزاردهنده است. اما گمان نمي کنم دليل اش توهين آميز بودن اجرا باشد. دليل اش اين است که احساس مي کنم که غلبه ي ظاهر به معنا در اين اجرا بسيار شديد است و به همين دليل به ابتذال کشيده شده است. در واقع آقاي نامجو - احتمالاً با بي اطلاعي کامل از معاني قرآني - و تنها با نگاه تخصصي خود (که موسيقي است) به چند تلاوت مشهور (از عبدالباسط عبدالصمد و سعيد مسلم، که تلاوت اخير خود در بين علماي اهل سنت باعث جنجال شد) گوش داده و در آزمايش‌هاي موسيقايي خودش از اين‌ها استفاده کرده‌است. بواقع، اهانت‌آميز بودن اجراي نامجو، بيشتر از اهانت‌آميز بودن استفاده‌ي ظاهربينانه از قرآن نيست، که در هر حجله‌اي يک ضبط صوت مي‌گذارند و اين تلاوت‌هاي مشهور را در آن‌ها پخش مي‌کنند و عموماً شأن استماع قرآن (که سکوت است) رعايت نمي‌شود، به خصوص در سال‌هاي جنگ خاطرم هست که بس که اين تلاوت‌ها را (در مراسم و حجله‌هاي شهدا) مي‌شنيديم به گونه‌اي تنها آهنگ‌شان در خاطر مردم مانده بود و از معنا تهي شده بودند و بسياري از خانواده‌هاي شهدا -متأسفانه- به مرز نفرت از اين تلاوت‌ها رسيده بودند. با ارتحال امام خميني نيز همين بلاي تکرار بر سر تلاوت عبدالباسط عبدالصمد از آيات انتهايي سوره‌ي فجر آمد (يا ايتها النفس المطئنة...) اين تلاوت‌ها (و نه متأسفانه معناي قرآني و معنوي آيات تلاوت‌شده) به نوعي در ضمير و خاطره‌ي جمعي نسلي که در آن سال‌ها ميِ‌زيسته‌اند حک شده و در نتيجه آقاي نامجو که ظاهراً کار اصلي‌اش شکستن و بازسازي خاطرات جمعي آن نسل به شکلي ديگر است، در اين زمينه استثنا قائل نشده و متأسفانه نتيجه‌ي کار براي هر کس که با قرآن به شکل معنايي آشنا باشد مبتذل است - اگر چه پايه‌ي ابتذال در ظاهربيني‌ها و محدود کردن ارزش قرآن به تلاوت‌هاي آن گذاشته شده و بي‌اطلاعي آقاي نامجو نيز مزيد بر علت شده‌است.
    در ضمن با آقاي ابوالفتحي هم تا حدي موافق‌ام. اگر اين آثار را نامجو شخصاً منتشر کرده بود به نظرم قابل پيگيري و بازخواست جدي بود.
    پاسخ

    سلام. با تشکر از شما، اگر مقصود پژوهش صرف بود، چه لزومي داشت سراغ آيات قرآن بيايند؟ اينهمه متن عربي هست و اينهمه خواننده عربي. ايشان علاقه مفرطي به مرزشکني دارند و اين بار پا در جائي گذاشتند که نبايد. غلبه ظاهر در معنا بيماري قرن ماست و البته که نبايد به اين بهانه ظاهر دين را کنارگذاشت، ظاهر تنها پل رسيدن به معناست. ياعلي.