• وبلاگ : مدير پارسي بلاگ
  • يادداشت : من وكيلم...
  • نظرات : 6 خصوصي ، 23 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    به نام خدا

    سلام عليكم

    من عرض نكردم كه نبايد انتقاد كرد؛ بلكه عرض كردم كه نبايد مسخره و اهانت كرد و نيش و كنايه زد. افراد چه به لحاظ حقيقي و چه به لحاظ حقوقي محترم اند و لذا نبايد مورد تمسخر و اهانت قرار گيرند. انتقاد نوعي امر به معروف و نهي از منكر است. در امر به معروف و نهي از منكر شروطي وجود دارد. از جمله اين كه نبايد از حدود شرعي خارج باشد. در صورتي واجب است و به صورتب بايد انجام داد كه احتمال تأثير باشد. بايد با طي مراحل باشد. ابتدا نرم و غير مستقيم؛ سپس تند و مستقيم. ابتدا پنهاني و خصوصي و سپس آشكار و علني. نهي از منكر نبايد به اشاعه منكر و فحشا بيانجامد و جز آنها.

    اين در حالي است كه طنز يعني آبرو ريختن. طنز يعني نيش زدن. طنز يعني عقده دل خالي كردن. طنز يعني مسخره كردن و خلاصه طنز يعني از حدود شرعي خارج شدن. عنايت داشته باشيد كه طنزي كه اغلب در جامعه ما صورت مي‏گيرد، ناظر به مؤمنان است كه به تعبير روايت نزد خدا احترامي به مثابه خانه كعبه دارند. طنز نسبت به كافران هم جايز نيست و آن در صورتي جايز است كه يك فايده عقلائي داشته باشد؛ نه آن كه نوعي مسخرگي را نهادينه كند.

    آيا موافق اين سخنان هستيد يا نه؟

    پاسخ

    سلام عليکم. بنده فکر ميکنم تعاريفي که از طنز فرموديد، شايدناظر به بعضي يا عمده مصاديق فعلي آن باشد. طنزي که من ميشناسم، بيان نقاط ضعف با زبان هنر و با قصد اصلاح ، بدون رنجش و آزار ديگرانست. تعريف رسمي تر : (سيروس شميسا : طنز (Satire) از اقسام هجو است اما فرق آن با هجو اين است که آن تندي و تيزي و صراحت هجو در طنز نيست. وانگهي در طنز معمولا مقاصد اصلاح طلبانه و اجتماعي مطرح است ) در اين آدرس : http://www.daftaretanz.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2938&Itemid=126 در هرصورت از لطف و تذکرات شما سرور گرامي ممنونم و بنده هم چون شما به شدت با هتک حرمت مومن مخالفم، اما حرمت شخصيت حقوقي او را مشمول حرمت شخصيت حقيقي اش نمي دانم، چه که اگر اينطور باشد، در عمل باب همه گونه انتقاد اصلاحگر بسته مي شود. احکام فقهي مربوط به امربه معروف و نهي ازمنکر و احتمال تاثير ناظر به شخص حقيقي است و قطعا درباب شخصيت حقوقي مسئله متفاوت مي شود. درهرصورت من دوست دارم نسبت به اين موضوع و ابعاد آن، بررسي بيشتري بکنم، چون فکر ميکنم مسئله جديدي باشد که با مفهوم حکومت اسلامي و تفاوت آن با حکومت غيراسلامي ربط پيدا ميکند و طنز هم با تعريف من البته ، از نيازهاي قطعي هر دو نوع حکومت است. ممنون.