سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر پارسی بلاگ

نوشته های پراکنده مدیر سایت

اینها آدمند نه دکور!

بنام خدا
شنبه شب گذشته، شام عید سعید قربان، شبکه سوم سیما برنامه‌ای پخش می‌کرد به نام "عید عارفان" که از روی عرشه یک ناو در  خلیج فارس ضبط شده بود. صحنه ای بسیار آزار دهنده در این برنامه دیدم که از سربازان (یا پرسنل) نیروی دریایی بعنوان دکور استفاده بود. این افراد، چنانکه درتصاویر زیر هم مشخص است، در طول اجرای برنامه بی حرکت در پشت صحنه نگاه داشته شده بودند. به نظر بنده، کاری اهانت آمیز بودکه بعنوان یک انسان از دیدنش آزرده شدم.
امیدوارم تهیه کنندگان و کارگردانان محترم سیما، ازین پس در اینگونه امور دقت لازم را داشته باشند. شان و شخصیت انسان، هر که و در هر جایگاه ظاهری که باشد، سرباز باشد یا نیروی درجه دار و ... باید مراعات شود. به صرف نیاز برنامه تلویزیونی به داشتن صحنه و خالی نبودن کادر، درست نیست که آدم به جای بوم و دکور بگذارند.


پی‌نوشت (شنبه 14 آذر88) : دیشب اجرای جدیدی از این برنامه پخش شد که خوشبختانه دیگر سربازان یا افراد ایستاده‌ای بعنوان دکور، در آن دیده نمی‌شد. نمیدانم این نوشتار اثری در این تغییر داشته یا نه، اما در هر صورت از این اتفاق خوشحالم.


آقای رئیس جمهور! آی تی فرزند ناخواسته نیست.

بنام خدا
یکی از مهمترین ابعاد اصلاح الگوی مصرف در جامعه کنونی ما، نگاه مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات است.
اغلب گمان می‌کنند اگر یک سازمان، به یک شبکه، چند دستگاه کامپیوتر سرویس‌دهنده، و نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای ورود به یک شبکه مجهز باشد، این یعنی در فن‌آوری اطلاعات پیشرفت لازم را داشته است. در حالی که این تنها بخش کوچکی از راه است. فن‌آوری اطلاعات، یک ابزار نیست. یک تفکر است. یک رویکرد خاص است به تمامی مسائلی که در اداره سازمان نیاز است.
آنچه در فن‌آوری اطلاعات مهم است، نگاه مدیریتی مبتنی بر این فن‌آوریست، نه انباشته کردن انواع سخت افزار و نرم افزار در یک سازمان. این نگاه نیاز ضروری هر جایگاه مدیریتی از سطوح بسیار پایین جامعه تا درجات عالی مانند ریاست جمهوری و وزارت است. فن آوری اطلاعات یک راهبرد مدیریتی نوین است برای تسریع و بهبود کارها.
آنچه فن‌آوری اطلاعات را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر در ساختار اداری کشور مبدل ساخته، تاثیر شگرف آن در کاستن از هزینه‌ها و بالا بردن کیفیت و بهره وری است.

IT


امسال سال الگوی مصرف نامیده شده و بسیار  تاسف میخوریم از اینکه می‌بینیم در نگاه کلان مدیران جامعه، از نقش فن‌آوری اطلاعات در این روند،  سخنی به گوش نمی رسد. اقداماتی هم که -البته به مرور و با کندی- در این عرصه انجام شده، (مانند بعضی سرویسهای اینترنتی بخشهای دولتی و بانکها و یا افزایش قطره چکانی پهنای باند اینترنت و ...) بیشتر بخاطر اضطرار و ضرورت نیاز جامعه بوده و نه از روی برنامه ریزی بلندمدت و نگاه کلان.
واقعاً دردناک است که می‌بینیم رئیس جمهور محترم، آنقدر که در مسائل مختلف کارشناسانه اظهار نظر میکنند، در این موضوع سخنی نمی گویند، به گونه ای که انگار صنعت فن آوری اطلاعات کشور، مانند فرزند ناتنی یا ناخواسته ایست که به زور تحمل میشود.
آقای رئیس جمهور!
باور کنید صنعت آی تی یک زیربنای مهم و کلیدی در توسعه است. نه فقط توسعه با متد غربی، توسعه با هر قرائتی که دوست دارید: توسعه اسلامی، توسعه مبتنی بر عدالت و ارزشهای و دینی و ... برای همه این توسعه ها، آی تی یک فاکتور مهم و تعیین کننده است.
لطفاً در نگاهتان به آی تی تجدید نظر کنید.

* لینک مرتبط :
1-  دبیر شورای عالی اطلاع رسانی (مصاحبه مربوط به حدود دو سال قبل ) : من از ایشان(آقای احمدی‌نژاد) خواستم و گفتم که شما 20 دقیقه به من فرصت بدهید من مطمئنم اگر این فرصت را بدهند می‌توانم اهمیت این حوزه را برای ایشان روشن کنم، ولی این اتفاق هنوز نیفتاده است.
2- مصاحبه اخیر دبیر شورای عالی اطلاع رسانی درباره نوع تعامل دولت و رئیس جمهور نسبت به آی تی

بیایید دور میز

بنام خدا

4 شـنبه هفـته قـبل، بازدیدی داشتم از نمایشگاه رسانه های دیجیتال. در کل نمایشگاه جالب توجه بود، هر چند بخش سایتهای اطلاع رسانی و وبلاگها متاسفانه ضعیف بود. ما هم درقالب سایت پارسی بلاگ، از چند ماه قبل قصد شرکت در این نمایشگاه را داشتیم، اما زمان برگزاری مصادف شد با ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری پارسی بلاگ (که در خبرنامه به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد). با توجه به پیچیده و حساس بودن این روند و نیاز به صرف زمان و انرژی قابل توجه، عملاً کسب آمادگی و شرکت در نمایشگاه برای ما امکان پذیر نبود.

از نقطه نظرات گوناگون میشود به اینگونه نمایشگاه ها نگریست:
نگاه به چگونگی برگزاری،
نگاه به سیاستگزاری ها و برنامه ریزیهای مدیران نمایشگاه،
نگاه به نوع نگاه برگزارکنندگان به جامعه رسانه ای کشور
نگاه به سطح کمی و کیفی شرکت کنندگان،
نگاه به نوع و رویکرد تولید محصولات تولیدی رسانه ای کشور
نگاه به ترکیب شکلی و سنی بازدید کنندگان
و... صدها نوع نگاه دیگر

برای هر کدام، میتوان مفصلاً صحبت کرد. من الان ترجیح میدهم درباره نگاه برگزارکنندگان به جامعه مجازی کشور صحبت کنم.

آنچه ازبرگزارکنندگان نمایشگاههایی در این سطوح، مورد انتظار است، تعامل دوستانه، مثبت و از موضع همکاری باجامعه رسانه ای کشور است. مشکل آزار دهنده ای که کم و بیش در اکثر نهادهای دولتی و حکومتی به چشم می خورد، نوعی نگاه از بالا به پایین به فعالان غیردولتی بخشهای فرهنگی و رسانه ای است. نگاهی که مانع از برقراری روحیه صمیمیت و همکاری و تعامل مثبت و سازنده است.

به تصور من یکی از دلایل عمده ضعیف ظاهر شدن نمایشگاه در بخش سایتهای اطلاع رسانی، نوع برخورد نهادهای حکومتی نظیر وزارت ارشاد با فضای مجازی و عموم سایتهای اینترنتی است. برخوردی که هر چند دربسیاری از اوقات، مودبانه و محترمانه است، اما در عمل رویکردی دستوری را به تصویر می کشد که درآن، طرف مقابل در موضع انفعال مطلق انگاشته می شود.

یکی از مصادیق عمده ی آن، پاسخگو نبودن و شفاف نبودن نهادهای دولتی نظارتی در بحث فیلترینگ است. بارها وبارها این کلیشه را تکرار کرده ایم که اصل وجود فیلترینگ آن هم برای تامین حداقلهای قانونی قابل قبول است، و تقریبا همه فعالان جامعه مجازی کشور آن را پذیرفته اند، اما ساز و کار اجرا و خصوصاً شفافیت و پاسخگویی محترمانه در قبال آن، تاثیر تعیین کننده در توفیق این کار دارد. تا وقتی نگاه مدیران و سیاستگزاران این بخش، اینگونه باشد به جرات می توانم بگویم که هیچ پیشرفتی در همگرایی جامعه مجازی پیرامون مصالح ملی کشور عزیزمان ایران نخواهیم داشت.

میز مدیریت

به گمان بنده، مدیران دولتی بخش فرهنگ و رسانه، باید از پشت میز ریاست بلند شوند و بیایند دور میز.
در کنار بازیگران اصلی جامعه مجازی بنشینند، دست آنها را به گرمی بفشارند.
نگویند (در عمل) همین است که ما می گوییم. بگویند (بدون تعارف و با صداقت) : شما چه می گویید؟ نظر شما چیست؟
من با قاطعیت و با توجه به شناختی که دارم می گویم که اکثریت قاطع سایتهای اینترنتی فعال کشور، با وجود سلایق و دیدگاههای متفاوت، دوستدار کشورند، منطقی هستند و با آنها میتوان به مشترکات قابل توجه و قابل قبولی رسید.
باورکنید
.


تو بورس

http://www.ParsiBlog.com/PhotoAlbum/Modir/2wqdi512.JPG
بنام خدا

نـازنـی
ـن!

دیروز درخبرها آمده بود :
بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران انجام شد.
همچین، این بزرگترینشو با تاکید گفتند که ترسیدم روی خرده نونها پا گذاشته باشند...
همچین، بزرگترینشو کشیدند که انگار از در قلعه خیبر هم سنگین تر بوده این معامله...
با خود گفتم : عجب کوررنگی زیاد شده، این دوره زمونه...

نازنین!

کاش همه میدونستن،
تو،
اونی هستی که...
 همیشه تو بورس خواهی بود...
و خواهی موند...

نازنین!